Aktualności

Jak klienci oceniają pośredników nieruchomości?

29wyświetleń

Dekadę po wejściu w życie przepisów deregulujących zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami portal Nieruchomosci-online.pl, w sierpniu i wrześniu tego roku, przeprowadził badanie wśród 2,5 tys. użytkowników, mające cena celu poznanie opinii na temat wizerunku zawodu.

Pośrednicy w ocenie klientów

Okazuje się, że wbrew negatywnym materiałom prasowym, nagłaśniającym przykłady nierzetelności pośredników, ankietowani wystawili im ogólną ocenę pozytywną. Z grupy badanych, którzy zadeklarowali bezpośrednią styczność z usługą pośrednika (sprzedający, kupujący, wynajmujący i najmujący), 51,7% oceniło ją pozytywnie. 26,1% określiło swoje odczucia jako neutralne, czyli wykonania usługi zgodnie z oczekiwaniami. Tym samym aż 77,8% ankietowanych, którzy zetknęli się z usługą pośrednika, nie ocenia jej negatywnie. W porównaniu do ubiegłorocznego badania jest to poprawa wyniku o 4,6%.

Zdecydowanie lepsze oceny pośrednikom wystawia strona podażowa. Aż 61,8% wynajmujących wystawiło ocenę pozytywną. Kolejne 25% zadeklarowało stosunek neutralny. Natomiast w przypadku sprzedających było to kolejno 56,5% oraz 17,8%.

Również pozytywne oceny popłynęły od strony popytowej transakcji, która, należy dodać, jest tą wymagającą większego zaangażowania pośrednika. Chodzi o jaśniejsze i szersze informowanie o podejmowanych czynnościach, o trudnościach i ryzykach, jakie się z nimi wiążą. Kupujący wystawili 49,7% ocen pozytywnych i 26,8% neutralnych. Najemcy natomiast w 47,73% ocenili swoje doświadczenia na pozytywne, a 37,5% na neutralne.

Za co klienci cenią pośredników, a co ich zniechęca?

W pierwszej trójce najczęściej wymienianych pozytywów znajdują się skuteczność działania (40,8%), bezpieczeństwo transakcji (36,7%) oraz oszczędność czasu (36,4%).

Natomiast wśród negatywów klienci wymienili, m.in. nieadekwatnie wysokie wynagrodzenie (55,4%), brak zaangażowania (44,6%), brak efektów współpracy (32,9%) oraz nieinformowanie o działaniach (32%).

Nad czym się skupić, aby poprawić relacje?

Portal Nieruchomosci-online.pl w sierpniu podjął się zbadania, jak sytuacja wygląda z drugiej strony, a mianowicie z jakimi wyzwaniami w swojej pracy spotykają się pośrednicy. Okazuje się, że najwięcej, bo aż 74,58% doświadczyło próby pominięcia ich w transakcji. 61,73% mierzyło się z kwestionowaniem wysokości wynagrodzenia po wykonaniu usługi. Z niezrozumieniem ich roli w transakcji spotkało się 61,45% ankietowanych. 59,5% pośredników uważa, że powszechny jest brak szacunku do ich osoby i zawodu. Natomiast aż 49,44% zetknęło się z próbami uniknięcia zapłaty.

Specjaliści podkreślają, że usługa pośrednictwa to zestaw naczyń połączonych i w braku efektywnej komunikacji upatruje się pierwotnej przyczyny niezadowolenia klientów. A mianowicie zaangażowanie pośrednika oceniane jest już od pierwszego nieodebranego telefonu, na który nie oddzwonił.

Tym samym rekomenduje się, aby więcej uwagi pośrednicy przywiązywali do materiałów informacyjnych, omawiania umowy pośrednictwa, procesów i scenariuszów działania.

ŹRÓDŁA:
nieruchomosci-online.pl/porady/wizerunek-zawodu-posrednika-co-nam-mowi-rynek-33651.html

Dodaj komentarz