Wkład własny
aksay/bigstockphoto.com
Kredyty hipoteczneWszystko o kredytach

Wkład własny – nie tylko pieniądze

28wyświetleń

Aby uzyskać kredyt hipoteczny na mieszkanie, należy posiadać 20% wkładu własnego. Niestety, nie każdy może sobie pozwolić na to, aby odłożyć tyle pieniędzy. Czy to oznacza, że osoby te nie będą mogły ubiegać się o kredyt na zakup nieruchomości? Na szczęście nie. Wkład własny to nie tylko gotówka.

Wkład własny – co to jest?

Warto zacząć od prostej definicji. Wkład własny można określić jako udziały zainteresowanego w planowanej inwestycji. Bank może udzielić kredytu mieszkaniowego, jednak nie wyższego niż 80% wartości nieruchomości. Jeszcze 3 lata temu, w 2016 roku, było to 85%. Od 2017 roku warunki zostały zaostrzone i minimalny wkład własny, jaki akceptują banki, wynosi aż 20%. Warto również zaznaczyć, że wnioskodawca wspomniane środki powinien realnie posiadać. Nie mogą być zatem zdobyte poprzez wzięcie innego kredytu bądź pożyczki.

Jeśli nie pieniądze, to co?

Jeżeli jednak kredytobiorca nie posiada odpowiedniej sumy pieniężnej to nie jest to jeszcze powód, dla którego nie może starać się o kredyt. Na szczęście, jako udziały w finansowaniu mieszkania, banki dopuszczają również inne możliwości. W tej sytuacji można szukać zatem rozwiązania w:

  • środkach zgromadzonych na Indywidualnym Koncie Emerytalnym oraz Indywidualnym Koncie Zabezpieczenia Emerytalnego (IKE oraz IKZE),
  • własnościowej nieruchomości albo działce,
  • darowiźnie,
  • dodatkowym ubezpieczeniu (wówczas wkład własny będzie niższy),
  • książeczce mieszkaniowej założonej przed 23 października 1990 roku (posiadaczowi może zostać wypłacona premia gwarancyjna).

IKE, IKZE

Na tych kontach można w sposób indywidualny odkładać środki przeznaczone na emeryturę. Jeżeli wnioskodawca robił to od dłuższego czasu, a zgromadzona na nich kwota jest wystarczająca – to nie musi się martwić wkładem własnym. Bank uznaje również takie rozwiązanie.

Działka bądź nieruchomość

Również bierze się pod uwagę je i ich wartość. Opłaca się również zbierać paragony na wykonane usługi czy materiały znajdujące się na terenie działki, na której kredytobiorca zamierza się budować. One również wliczą się we wkład własny.

Darowizna

Najlepiej od najbliższych, bo taka nie podlega opodatkowaniu. Oczywiście tylko wtedy, gdy załatwi się w ciągu 6 miesięcy wszystkie formalności w urzędzie skarbowym. W banku natomiast należy przedłożyć potwierdzenie przelewu.

Dodatkowe ubezpieczenie

Brak pieniędzy albo zbyt mała kwota na wkład własny nie będzie problemem, jeśli wnioskujący zdecyduje się na wykup dodatkowego ubezpieczenia kredytu. Będzie ono wliczone w ratę zobowiązania i regularnie, co miesiąc spłacane wraz z nim. Dzięki niemu bank może zgodzić się na niższy wkład własny (np. o wysokości 10%).

Książeczka mieszkaniowa

Aby uzyskać premię gwarancyjną, należy zlikwidować książeczkę przynajmniej 90 dni przed terminem, w którym wnioskujący chce otrzymać pieniądze. Wówczas zostanie wypłacona premia gwarancyjna, do której ma on prawo na podstawie ustawy z 1995 roku.

Dodaj komentarz